Composities

Composities ontstaan soms uit een puur muzikaal gegeven, meestal echter n.a.v. een gedicht of een eigen vertelsel, zoals bij Kingfisher: een ijsvogel die een keuken binnenvliegt om een stuk vis van het aanrecht te roven, daarbij door een alerte kater belaagd wordt en zonder vis een lege kooi in vlucht, maar uiteindelijk erin slaagt de onderwijl als vogelbekdier vermomde kater te misleiden en er met de buit vandoor te gaan.

Kingfisher

N.a.v. Franse, Engelse en Nederlandse poëzie:

Charles Baudelaire

Attristant et Isolant voor mezzosopraan, fluit/piccolo, gitaar, accordeon, viool en cello
(Novam Compositieprijs)

La fin de la journée voor mezzosopraan, 4 houtblazers, 4 strijkers en slagwerk

Spleen voor 2 hobo’s, 2 hoorns en 15 solostrijkers, opdracht Stichting Musica Viva voor het Nederlands Kamer Orkest o.l.v. Otto Ketting

Correspondances voor cellosolo, koor en orkest (Raphael Wallfisch, NNCK en NNO o.l.v. Jacek Kaspszyk)

Soirée anticipée voor hoornsolo (Hans Dullaert, verplicht werk Nationaal Hoornconcours)

John Keats

Blue voor fluitsolo (Jeanette Kappelhof, Marian Jaspers)

Ailsa Rock voor alt, basklarinet en accordeon (Myra Kroeze, Henri Bok en Astrid in ’t Veld, BUMA cd The accordion in Contemporary Netherlands)

John Milton (l’Allegro):

Drieluik Quips (voor Clarinet Unlimited o.l.v. Karin Vrieling), Cranks (basklarinetsolo Henri Bok, Pierre Lafay) and Wanton Wiles voor marimba en basklarinet (Duo Contemporain, opdracht BUMAfonds)

Fetze Pijlman

Buitendijks, cyclus van twaalf liederen met als thema het Groninger landschap, voor Francine van der Heijden, sopraan, en Triptychon (Joost van Rheeden, klarinet, Noëlle Weidmann, cello en Nynke Eekhof, piano). Samenwerkingsproject met cineaste Marlies Bosch, die de voordracht van de dichter vastlegde tegen een achtergrond van het beoogde gebied. Film en muziek versterken elkaar in het bezingen van het onvolprezen rurale Groningen.

Werken n.a.v. een eigen vertelsel

Kingfisher voor Triptychon, samenwerkingsproject met beeldend kunstenaar Joost Schmidt, die 3 etsen maakte bij de voorstelling (honorering achteraf Podiumkunsten+)

Ring dem Bells voor het Groninger Carillon Duo en het Martiniklokkenluidersgilde (opdracht Carillon Symposium)

Pantomîme d’une arraignée voor fagotsolo (Remko Edelaar)

The midlife crisis of Woody Woodpecker voor pianosolo (François Mollinger)

Filmmuziek

Rhythm & Hues voor de animatiefilm uit 1934 van Willem Bon (door ensemble Kijkshock tijdens Utrechts Animatie Filmfestival, opdracht Film in Concert van Stichting Silent Cinema Music Live)

Puur muzikaal uitgangspunt

Double reed reflections voor hobosolo (Frank Mulder, Koen van Slogteren en Frank van Koten, Tom de Vette, altsax)

Three unravelled pieces voor saxofoonkwartet (Quadro sax, opdracht gemeente Groningen)

Scherzi variaties voor diverse instrumentencombinaties op een eigen thema, zoals pianosolo, twee piano’s, accordeon & piano, viool & piano, cello & accordeon, cellosolo, strijkkwartet, fluit & piano, klarinet & piano, altviool/klarinet) & piano, cello & piano, trompet & orgel, saxofoonkwartet

Serenade voor strijkkwartet

A happy birthday variation voor strijkkwartet (Utrecht String Quartet)

Bewerkingen

Beethoven: pianotrio versie 2e symfonie, arr. voor Triptychon

Beethoven: 8e symfonie, arr. voor Triptychon

Beethoven: twee Ierse liederen, voor zang en pianotrio, arr. voor Francine van der Heijden en Triptychon

The water of Tyne, folksong, arr. voor Francine van der Heijden en Triptychon

Bewerkingen en composities voor het Filofonisch Orkest (1988 – 2010)